Wedstrijdverloop
 
Dct_43098
Elk jaar in mei organiseert de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel een internationale wedstrijd voor jonge, klassiek geschoolde musici, afwisselend voor violisten (sinds 1937), pianisten (sinds 1938), zangers (sinds 1988) en cellisten (sinds 2017).

Dct_43101

De wedstrijdronden

De Wedstrijd bestaat uit vier ronden : een preselectie achter gesloten deuren en drie publieke ronden.

De voorronde is gebaseerd op video’s die de kandidaten tijdens hun inschrijving insturen via een online formulier. Deze bepaalt welke kandidaten aan de eerste publieke ronde mogen deelnemen. Hun aantal is niet op voorhand vastgelegd of beperkt.

Vanaf de eerste ronde treden de kandidaten op in een volgorde die hen bij loting toegekend wordt. In de eerste ronde vertolken de kandidaten van de instrumentale wedstrijden een recital van een twintigtal minuten, de kandidaten van de zangwedstrijd een recital van een tiental minuten. Vierentwintig van hen worden geselecteerd voor de halve finale. Voor Piano 2021 waren dat er uitzonderlijk slechts 12, wegens de strenge veiligheidsmaatregelen.

Op twee verschillende dagen geven de 24 halvefinalisten een uitgebreider recital en een concerto met kamerorkest. De kandidaten voor de zangwedstrijd geven enkel een recital, zowel in de eerste ronde als in de halve finale. Deze ronden vinden sinds 2012 plaats in Flagey, voorheen in het Koninklijk Conservatorium van Brussels. Twaalf van hen worden geslecteerd voor de finale.
Tijdens Piano 2021 vertolkte elke halvefinalist uitzonderlijk zijn concerto en recital op dezelfde dag. Slechts zes kandidaten werden geselecteerd voor de finale.

De finalisten treden op met symfonisch orkest in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten.

Na elke ronde krijgen de kandidaten die niet werden geselecteerd voor de volgende ronde de kans om juryleden te ontmoeten. Dit verliep in mei 2021 op digitale wijze.

De verplichte werken

Na de halve finale worden de finalisten van de instrumentale sessies gedurende een week afgezonderd in de Muziekkapel om zonder hulp van buitenaf een onuitgegeven concertant werk in te studeren. In de halve finale staat er ook een onuitgegeven verplicht werk op het programma van het recital. Doorheen de jaren waren de verplichte werken het resultaat van een compositiewedstrijd of een opdracht. Sinds 2015 worden beide werken in opdracht geschreven.

De laureaten

Alle finalisten krijgen de titel van laureaat en sinds 1995 worden enkel de eerste zes geklasseerd. Na afloop van de Wedstrijd geven de laureaten talrijke concerten in België en in het buitenland. In 2021 waren er geen niet-geklasseerde laureaten.

Uitzending

Alle optredens worden uitgezonden op het internet en de halve finale en de finale gaan ook live op radio en televisie. De beste momenten van de Wedstrijd krijgen een plaatsje in een cd-box en op de belangrijkste streamingdiensten.

Dct_43095

De jury en de artistieke commissie

De kandidaten worden beoordeeld door een gerenommeerde, internationale jury. De Voorzitter van de jury is lid van het Uitvoerend Comité van de Wedstrijd en stemt niet. Hij zit ook de Artistieke Commissies voor die per wedstrijdsessie aangesteld zijn. Zij bepalen de artistieke eisen van de Wedstrijd en het repertoire dat de kandidaten moeten voorbereiden. Een gerechtsdeurwaarder volgt het verloop van de Wedstrijd.
Herbeleef de optredens van Viool 2024
H.M. Koningin Mathilde
Volg ons op Instagram
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden.
Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie
ACCEPTEREN