Voorzitter van de jury
Arie Van Lysebeth
België, °1938
Arie Van Lysebeth was Voorzitter van de Jury van de Koningin Elisabethwedstrijd van 1996 tot 2018. Hij begon op zijn vierde met viool. Aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel deed hij hogere studies in muziektheorie, fagot, (piano), kamermuziek en orkestleiding. Na een aanwervingswedstrijd verwierf hij de functie van fagotsolist bij het Symfonieorkest van de Belgische Radio en Televisie. Twee jaar later werd hij ex aequo winnaar in de Internationale Fagotwedstrijd in Praag. Tegelijkertijd gaat hij zich vervolmaken in orkestdirectie bij Bruno Maderna in Salzburg en bij Pierre Boulez in Zwitserland. Vanaf 1970 dirigeerde hij het Vlaams Kamerorkest in binnen- en buitenland. Als gastdirigent leidde hij de bekendste Belgische orkesten en diverse symfonieorkesten in de Verenigde Staten, Argentinië, Taiwan, Engeland, Italië en Duitsland. Hij concerteerde met befaamde solisten zoals Igor Oistrakh, José Van Dam, Murray Perahia, Augustin Dumay e.a. Van 1995 tot 2004 was hij dirigent van het Symfonieorkest van het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar hij jarenlang eerst docent kamermuziek (1970-1994) en later directeur (1994-2003) was. Aansluitend werd hij artistiek directeur van de Muziekkapel Koningin Elisabeth (2004-2014).
  • Biografie
Meer informatie
Václav Kucera
Tsjechische Republiek - 2017
Meer informatie
Akira Miyoshi
- 2013
De Japanse componist Akira Miyoshi begon zijn muziekstudies, waaronder piano en compositie, op vierjarige leeftijd. Twee jaar later waagde hij zich ook aan de viool. In 1953 ontving hij de Eerste Prijs van de Muziekwedstrijd van Japan voor zijn sonate voor klarinet, fagot en piano en in 1954 werd zijn Sinfonia concertante gelauwerd met de Otakaprijs. Hij ontving nog drie Otakaprijzen, namelijk voor zijn Piano Concerto, Cello Concerto en Kyomon. Dankzij een beurs van de Franse regering kon hij van 1955 tot 1958 zijn compositiestudies verder zetten bij Raymond Gallois Montbrun in Parijs. Bij zijn terugkeer naar Japan begon hij zich toe te leggen op de Franse literatuur aan de Universiteit van Tokio. In 1963 werd hij docent aan de Kunstuniversiteit van Tokio. Drie jaar later werd hij tot professor benoemd aan de Muziekfaculteit van Toho, waar hij tevens rector was van 1974 tot 1995. Hij bleef prijzen in de wacht slepen, waaronder de Prijs van Italië voor Ondine. In 1999 kreeg hij de Suntryprijs voor zijn eerste opera.
  • Biografie
Meer informatie
Alexander Müllenbach
De Luxemburgse componist Alexander Müllenbach studeerde piano, kamermuziek en compositie aan het Conservatoire National Supérieur de Musique in Parijs en aan het Mozarteum in Salzburg. Sinds 1978 heeft hij meer dan 60 werken gecomponeerd, waaronder zes voor orkest. Zijn composities werden uitgevoerd op gerenommeerde festivals als die van Salzburg in 1986, Festival du Midem Classique in 1986, Styrian Autumn in 1987, Echternach in 1987 en 1989, Internationale Sommerakademie van het Mozarteum in Salzburg, Musica Strasbourg in 1991 en Europa Musicale Munich in 1993.

Hij heeft ook een aantal verplichte werken voor wedstrijden gecomponeerd, waaronder de International Mozart Competition Salzburg in 1988 en de European Piano Competition in 1987. Zijn werken worden gespeeld door Heinrich Schiff, Roberto Szidon, Roberto Fabbricanti, Edda Silvestri, Gottfried Schneider, Irena Grafenauer, Elliot Fisk en de ensembles Musica Viva (Dresden) en Alter Ego (Rome). Dirigenten met faam leiden zijn symfonische werken : Ernest Bour, Leopold Hager, Günther Neuhold, Hans Graf, Udo Zimmermann.

Naast zijn werk als componist wijdt Alexander Müllenbach zich heel intensief aan het onderwijs, meer bepaald in het Mozarteum in Salzburg, waar hij ook directeur is van de Sommerakademie, en het Conservatorium van Luxemburg. Hij treedt daarnaast zelf op in Europa en Canada als pianist, kamermuzikant en begeleider.
  • Biografie
Meer informatie
Kaija Saariaho
Finland
Kaija Saariaho is een Finse componiste die sinds 1982 in Parijs woont. Tot haar belangrijkste werken behoren het concerto voor viool, "Graal théâtre", geschreven voor Gidon Kremer in 1995, twee werken gewijd aan Dawn Upshaw, "Château de l’âme" en "Lonh" die in 1996 in première gingen, respectievelijk op het festival van Salzburg en het Festival Wien Modern.
Ze schreef drie opera's. "L’Amour de loin", een opdracht van het Festival van Salzburg en het Théâtre du Châtelet, gecreëerd in Salzburg in 2000, werd herhaaldelijk uitgevoerd in Europa en de Verenigde Staten. "Adriana Mater", op een libretto van Amin Maalouf, werd geënsceneerd door Peter Sellars in de Opéra Bastille in 2006 en in Helsinki en Santa Fe in 2008. "Emilie" werd door Karita Mattila in wereldpremière gebracht in 2010 in de Opera van Lyon en werd nadien uitgevoerd in Amsterdam.
Kaija Saariaho componeerde ook een oratorium, "La Passion de Simone", een opdracht van het Wien Festival, de Los Angeles Philharmonic en de Barbican en Lincoln Centers. "D’om le vrai sens", een klarinetconcerto voor Kari Krikku, werd besteld door het Finnish Radio Symphony Orchestra (wereldcreatie in 2010 in de Finlandia Hall in Helsinki), de BBC, de Fundação Casa da Musica, de Swedish Radio Symphony Orchestra en Radio France.
Saariaho viel meermaals in de prijzen, waaronder de Prijs Italia, de Prijs Ars Electronica, de Nordic Music Prize, de Grawemeyer Award en de Shock Prize. In 2008 werd ze door Musical America uitgeroepen tot Componist van het jaar.
  • Biografie
Meer informatie
Frederik van Rossum
België, °1939
De in Brussel geboren componist Frederik van Rossum won na zijn Eerste Grote Prijs van Rome in 1965 nog talrijke andere internationale prijzen. In 1981 riep UNESCO’s Internationale Tribune voor Componisten in Parijs zijn Réquisitoire voor kopers en slagwerk uit tot het winnende oeuvre. Twee van zijn composities golden als verplicht werk in de Koningin Elisabethwedstrijd : zijn eerste concerto voor viool en orkest in 1980, dat vijfmaal in diverse uitvoeringen op cd uitgebracht werd, en zijn Aria a modo di vocalizzo voor de zangsessie van 1988. van Rossum geeft blijk van een uitzonderlijk orkestratietalent. Behalve heel wat werken voor orkest, met of zonder solist, heeft hij ook kamermuziek, scènemuziek en een opera geschreven. Zijn werken voor piano zijn uiterst rijk en gevarieerd. Voor dit instrument, dat hij op uitmuntende wijze bespeelt, heeft hij partituren geschreven waarvan enkele een ereplaats innemen in het geheel van zijn oeuvre. Frederik van Rossum was van 1995 tot 2000 huiscomponist van het Festival van Vlaanderen en is lid van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België.
  • Biografie
Meer informatie
Piano 2020 uitgesteld naar 2021
Wedstrijdverloop
H.M. Koningin Mathilde
Juryleden van de pianowedstrijden
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden.
Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie
ACCEPTEREN