De sopraan Rocío Pérez werd van jongs af aan aangetrokken door allerhande podiumkunsten. In Madrid, haar thuisstad, studeerde ze klarinet en volgde er diverse theateropleidingen, vooraleer de overstap te wagen naar zang en opera. In 2014 werd ze aangenomen in de Operastudio van de Opéra national du Rhin in Straatsburg en nadien vervoegde ze die van de Opera van Lyon.
Sedertdien maakte ze een aantal opmerkelijke huisdebuten : aan La Fenice in de rol van Berenice in Rossini's L'occasione fa il Ladro, aan de Deutsche Oper Berlin waar ze meteen een dubbel engagement kreeg - Die Königin der Nacht in Mozarts Die Zauberflöte en de titelrol in Donizetti's Lucia di Lammermoor -, en aan de Semperoper in Dresden eveneens als Die Königin der Nacht.
Rocío vertelt ons over haar deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd in 2018: “Het is vijf jaar geleden dat ik aan deze wedstrijd heb deelgenomen en het was mijn laatste. Vóór de Koningin Elisabethwedstrijd had ik prijzen gewonnen in andere wedstrijden en ik wilde mijn wedstrijdperiode op een goede manier afsluiten in Brussel. Het grote verschil met andere concoursen is de lengte, waardoor elke zanger zich optimaal kan voorbereiden. Wedstrijden zijn steeds een plek waar je jezelf volledig bloot kunt geven met veel media-aandacht. Ik was enorm verheugd om van de ene ronde naar de andere door te stoten, maar het is ook belangrijk om het verlangen te behouden om een geweldige zanger te worden als je niet slaagt. Wedstrijden hebben niet altijd de absolute waarheid in petto.”
Sindsdien zong ze Zerlina (Don Giovanni) in La Coruña, Paula (Los tres sombreros de copa) in het Teatro de la Zarzuela in Madrid, Dinorah (Le Pardon de Ploërmel) in de Deutsche Oper Berlin onder leiding van Enrique Mazzola, Tonina (Prima la Musica poi le parole) en Frau Herz (Der Schauspieldirektor), wederom op uitnodiging van La Fenice. Haar allereerste Gilda (Rigoletto) in de Opéra de Nancy werd met lof overladen.
Tijdens de coronacrisis werden interessante projecten als Rigoletto bij La Fenice of Die Zauberflöte bij de Opera van Hamburg afgezegd, maar ze kon blijven werken in het Teatro Real in Madrid, dat de deuren niet sloot. Ze zong daar Die Königin der Nacht, gevolgd door Nannetta (Falstaff), First Niece (Peter Grimes) en Clorinda (La Cenerentola).
Vorig jaar kroop de sopraan in de Semperoper opnieuw in de rol van Die Königin der Nacht. Een rol waarmee ze ook op uitnodiging van Les Talens lyriques en hun dirigent Christophe Rousset op het Menuhin Festival in Gstaad en het Berlioz Festival aantrad. Concerten voerden haar naar de Filharmoniazaal in Krakau, waar ze een Zarzuela programma ten beste gaf, en naar Baskenland, waar ze aan de zijde van het Baskisch nationaal Orkest Euskadiko in het Requiem van Fauré soleerde. Ze werkte ook mee aan het Jubileumconcert van de Duitse Aids-Stichting in het operahuis te Bonn.
Aan de Opera van Nice-Côte d'Azur heeft Rocío Pérez onlangs gedebuteerd als soliste in het Nieuwsjaarsconcert 2022/23 en zal ze in de lente ook als Nannetta in een nieuwe productie van Falstaff aantreden. Voorts is het uitkijken naar haar roldebuut als Blonde in Mozarts Die Entführung aus dem Serail, in een semi-concertante versie, een initiatief van het Orquesta Ciudad de Granada. Ten slotte zal ze in de rol van Gilda haar huisdebuut maken bij de Ópera nacional de Chile.
Wat zijn haar dromen voor de toekomst? “Ik zou graag terug kunnen keren om in België op te treden, maar ik droom er natuurlijk ook van om in grote zalen te zingen, zoals de Parijse Opera, La Scala of de Metropolitan Opera.”
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden. Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie